خود را با دیگران مقایسه نکنید

خود را با دیگران مقایسه نکنید
مشکل بسیاری‌ ازدانشجویان در شروع وحتی پایان درس خواندن‌هایشان ،مقایسه خود با دیگران است.که این امر موجب اضطراب واز بین رفتن آرامش آنها میشود . این مقایسه کردن ها شما را به هیچ کجا نمی رساند،زمان زیادی را از شما هدر می دهد و شما را از نظر روانی به هم می ریزد.هیچکس نمیتواند بدون اینکه خودتان بخواهید، باعث شود احساس حقارت کنید. آدمها زاده شده اند که متفاوت باشند.

هیچ دو نفر از ما نیستند که دقیقاَ شبیه هم باشند. ما دیدگاه های متفاوتی داریم، درمورد مسائل متفاوت فکر میکنیم، تجربه های متفاوتی داریم و عواطف متفاوتی را حس میکنیم. حتی دوقلوهای همسان هم با هم تفاوت دارند. همه ما همیشه جای پیشرفت داریم؛ هیچکس بی عیب نیست، چه درونی و چه بیرونی. بااینکه خیلی ها می خواهند خلاف این فکر کنند اما انسان کامل وجود ندارد.

بهتر است اجازه ندهید آدمها به مغزتان نفوذ کنند و خودتان هم نسبت به آنچه در حق دیگران انجام میدهید هوشیار باشید. همه ما با اینکه با هم متفاوت هستیم اما میل زیادی به مقایسه خود با دیگران داریم. این طبیعت و ذات انسان است و بااینکه یاد گرفتن از دیگران بخش مهمی از تصمیم گیریهای انتقادی است، مقایسه اگر برای تقویت یک تصویر بدو منفی یا غیرواقعبینانه استفاده شود، میتواند عادتی بسیار ناسالم باشد. همیشه روحیه ای قوی داشته باشید که کمکتان کند به جای مقایسه کردن خودتان با دیگران و ناامید شدن در زندگی، برای ادامه راه امید داشته باشید.

برایتان مهم نباشد از بیرون چگونه به نظر می آیید.. به خود بگویید…..

کسانی که درونم را می بینند برایم کافیند…. برای آنهایی که از روی ظاهرم قضاوت می کنند، حرفی ندارم….

با خود می گویم بگذار همان بیرون بمانند.

چرا مقایسه کردن درست نیست؟

اگر می‌خواهید دست از مقایسه کردن بردارید، باید ابتدا به این موضوع یقین کنید و اعتراف کنید که مقایسه کردن کردن اساسا کار درستی نیست. مقایسه کردن غلط است چون همیشه کسانی بهتر از شما یا در موقعیت و شرایط بهتر از شما وجود دارند. بنا بر این شما تا دست از مقایسه کردن بر ندارید و نپذیرید که موقعیت شما در زندگی به شرایط و موقعیت هیچ کس دیگر ربط ندارد، از زندگی راضی نمی‌شوید.

وقتی پیوسته در حال مقایسه کردن باشید،‌باعث می‌شود نسبت به کسانی که از شما موفق‌ترند یا شرایط بهتری دارند،‌خصمانه برخورد کنید. وقتی در مورد دیگران پیش داوری می‌کنید و بر اساس برداشت‌های خود آنها را از خود موفق‌تر می‌بینید، در واقع این موقعیت را فراهم می‌کنید که آنها از شما موفق‌تر باشند. و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بر اساس عادت خود را با دیگران مقایسه می‌کنید، بدانید که این عادت مقایسه، احساس ناامنی با خود به همراه دارد. چون شما احساس ناامنی می‌کنید گاهی فکر می‌کنید باید درارتباط با دیگران فضایل و کمالات خود را به رخ آنها بکشید. کسانی که هر آنچه را که انجام داده‌اند، هر کجا که رفته‌اند، هر چه که دارند را به رخ دیگران می‌کشند چندان شخصیت‌های دوست داشتنی ندارند و نمی‌توانند کسان زیادی را جذب کنند.

هوشیار و آگاه باشیم چطور مقایسه خود با دیگران را ترک کنیم؟

نمی‌توانیم انکار کنیم که مقایسه کردن جزئی از طبیعت بشر است و گاهی هم مقایسه بدون آگاهی صورت می‌پذیرد. اما ترک عادت مقایسه نیاز به تمرین و ممارست بسیار دارد و باید با آگاهی انجام شود. مثلا وقتی ویژگی‌ها یا دارایی‌های خود را با دیگری مقایسه می‌کنید،‌ کاری که باید با آگاهی انجام بدهید این است که قدری درنگ کرده و به خود یادآوری کنید که” شاید مقایسه یک امرطبیعی باشد اما درست و منطقی نیست “و آگاهانه هر بار که به سمت مقایسه کردن رفتید این هشدار را به خود بدهید. بر روی شایستگی‌ها و ویژگی‌های مثبت خود متمرکز شوید.

وقتی کسی شروع به نوشتن یک داستان می‌کند، نباید در همان گام نخست بتواند مانند نویسنده‌های بنام بنویسد، بلکه چیزی که مهم و باارزش است تصمیم و اقدام او برای نوشتن است و لزوما هم همه نباید کار او را بپسندند.زمانی که به این آگاهی برسید که “بدون اینکه بهترین باشید هم می توانید خوب باشید”شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد. باید توانایی و استعداد خود را بشناسید و چیزهایی که واقعا ارزش دارند که زیربنای زندگی قرار گیرند را درک کنید.اگر نتوانید توانایی‌های خود را تشخیص دهید،‌ هرگز نمی‌توانید در راه خواسته‌های خود ثابت قدم و محکم باشید. قدرشناس و شکرگذار باشید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید،‌لحظاتی وقت بگذارید و تمام نعمت‌هایی را که در اختیار دارید، مرور کرده و بابت آنها شکرگذار باشید.

وقتی عادت کردید که نعمت‌هایی را که در اختیار دارید ببینید و برای آنها شکرگذاری کنید،‌ درمی‌یابید که مقایسه کردن چه کار بیهوده‌ای است.

بنا براین تکریم توانایی‌ها، دارایی‌ها و پیشرفت‌ها یک تمرین خوب و مفید است و می‌توان با به کار گرفتن آنها مهیای موفقیت‌های بزرگ‌تر شد. قدردان نقیصه‌های خود باشید منطقا هم همه می‌دانند که مطلق بودن و کامل بودن غیرممکن است.

برای اینکه احساس رضایتمندی و شادی داشته باشید، باید یاد بگیرید که این حقیقت را بپذیرید که شما موجودی کامل، مطلق و بی عیب نیستید. پذیرش این مطلب بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آرزوهای بزرگ داشته باشید یا برای موفقیت‌های بزرگ نباید تلاش کنید. بلکه در کلام ساده یعنی اگر شما توقع مطلق بودن داشته باشید، همواره ناامید می‌شوید. با هر اندازه که کافی است، شاد باشید.

صاحبان تجارت‌ و شرکت‌های بزرگ دقیقا می‌دانند چگونه از رسانه‌ها استفاده کنند و از حس نارضایتی مردم،‌وقتی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، ‌بهره ببرند. آنها با استفاده از آگهی‌های تجاری مردم را متقاعد می‌کنند که اگر از محصولات یا خدمات آنها استفاده کنند، موفق‌تر خواهند بود و در غیر این صورت توفیق کمتری دارند. قاعدتا کسی که درگیر این آگهی‌های زیرکانه می‌شود، دچار زیاد‌خواهی شده و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کند.

اگر شما خانه‌ای برای زندگی کردن، لباسی برای پوشیدن، غذایی برای خوردن و احساس محبت و عشق نسبت به همنوعان خود دارید،‌کاملا کافی است و هر آنچه بیش از این دارید هم لطف و نعمت خدای بزرگ است.

البته مطالعه در احوال دیگران و درک و دریافت اسرار موفقیت یا شکست آن‌ها و درس گرفتن از زندگی دیگران و کشف و شناخت نقاط ضعف و قوّت خویش از این راه، نه تنها مانعی ندارد، بلکه لازم است. ولی این امر به معنای مقایسه ی خود با دیگران نیست. خوب است که در پیدا کردن روش خودبه دیگران هم توجه کنیم.مدلهای مطالعه به شما کمک میکند که بهتر فکر کنید وروش خود را بیابید ،اما هر کس درنهایت باید روش مناسب خودش را داشته باشد. این که بدون فکر به دنبال کسی بروید درست نیست،هر کدام از شما منحصربه فرد هستید ،باید از دیگران یاد بگیرید ،اما خودتان باشید.

یادتان باشد که شخصییت خودتان را برای کسی تشریح نکنید،

چون کسی که شما را دوست داشته باشد ،به آن تو ضیحات نیازی ندارد ، و کسی که از شما بدش می‌آید ،باور نمی کند.

قرار نبوده تا نم باران زد ،دست پاچه شویم وزود چتری از جنس پلاستیک روی سر بگیریم ،مبادا مثل کلوخ آب شویم. قرار نبوده این قدر دور شویم و مصنوعی،ناخن های مصنوعی ،دندان های مصنوعی ،خنده های مصنوعی ،آوازهای مصنوعی ،دغدغه های مصنوعی، وقتی عشقت، ظاهر شد ،ارزشت به اندازه همان ظاهر است ، کسی که عشقش یک آپارتمان است ،در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است، کسی که عشقش ماشین است در واقع ارزشش به مقدار همان ماشین است. فرسنگها ازخویشتن خویش فا‌صله گرفته ایم،روح ما صفحه گسترده ای است که پر شده از خاطرات و امضای دیگران، خبری از خودمان نیست،از خود دور شده ایم،چون با خود خلوت نمی‌کنیم.

ما به دنیا آمده ایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم ،نه به هر قیمتی زندگی کنیم.

منابع استفاده شده در”خود را با دیگران مقایسه نکنید”

سلامت نیوز مجله همشهری آنلاین

پرشین بلاگ

رازهای جهان هست

همچنین ببینید

کلاس کنکور دکترای بیوشیمی

کلاس کنکور دکترای بیوشیمی در موسسه فراز با اساتید زیر هست : درس زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *