رقابت پذیر باشید

دانشجوی عزیزرقابت تا حدی طبیعی و مفید است ولی کی از حد طبیعی خارج می شود؟

تفاوت میان موفق شدن و به هر قیمتی بردن را بیاموزید؟

ارزش ‌‌نهایت تلاش خود را کردن.
«مهم برد و باخت نیست، بلکه مهم نحوۀ رقابت است.» این جمله را هزاران بار شنیده‌اید، چون حقیقت دارد. یک بازنده می‌تواند از تلاش خود راضی باشد، زیرا ‌‌نهایت تلاش خود را کرده است. به علاوه فرد برنده می‌تواند به عقب بازگشته و بازی را در ذهن خود مرور کند و متوجه شود که پیروزی بدون آخرین تلاش او در انتهای بازی میسر نمی‌شد.

میل بیش از حد به رقابت چه خطری دارد؟وقتی‌ فرد‌‌ بیش از حد به بردن فکر کند، ممکن است خود را با توجه به تعداد برد‌هایش ارزیابی کند. حتی اگر ۹۰% مواقع برنده شده باشد، باز هم راضی نخواهد بود. این امر اثر مخربی دارد. او مدام به دنبال برد بعدی است. همۀ این‌ها ما را متقاعد می‌کند که ذات رقابت‌طلبی بیش از حد را را در نطفه خفه کنیم.

بیاموزید که هیچ کس نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها بی‌نقص عمل کند.

لذت بردن از رقابت بسیار مهم‌تر از برد و باخت است.

شاید لازم شود متذکر شویم که هرانسانی استعداد خاص خودش را دارد و بردن، به معنی بهتر بودن نیست.

آدم می تواند بدون پا گذاشتن روی شانه دیگران هم بلند با یستد،
انسان می تواند بدون شکست دیگران ،پیروز باشد. (هریت وود )

رقابت صحیح

انسان در زندگی شخصی یا اجتماعی خود همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که مقابله با آنها نیاز به کسب مهارت‌های مختلف است. .

افراد با مفاهیمی همچون رقابت، شکست، پیروزی و … آشنا شده و چگونگی درک آنها در زندگی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت‌شان در آینده دارد. پرورش عزت‌نفس و مهارت تقویت و پیشگیری از کمرنگ شدن آن در زندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در کسب موفقیت‌های آتی افراد نقش دارد.

کارشناسان حوزه علوم اجتماعی معتقدند، در افرادی که مهارت چگونه مقابله کردن با شکست در زندگی را نیاموخته‌اند، پدیده وقوع کاهش عزت‌نفس، مانعی برای رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود.دانشجویان. باید بیاموزند که برخورداری از روش‌های رقابت صحیح و سالم با دیگران از کسب نمره یا پیروز شدن اهمیت بیشتری دارد. آموختن چنین مهارتی سبب می‌شود که انسان عزت‌نفس بیشتری را در زندگی به‌دست آورده و با بحران شکست بهتر کنار بیایند.

شکست خوردن یا از دست دادن دو مفهومی است که انسان از همان سال‌های نخست پس از تولد با آنها آشنا شده ،

و هرفردیمطابق با روش‌های تربیتی که والدین اعمال می‌کنند، سطح فرهنگی، اقتصادی، فاکتورهای ژنتیکی و جنسیتی، برداشت مختلفی از این مفاهیم داشته و روش‌های متعددی را برای چگونگی کنار آمدن با این بحران می‌آموزد.

منابع مقاله “رقابت پذیر باشید”

۱-http://www.beytoote.com/

۲-http://www.parsegard.com/

همچنین ببینید

کلاس کنکور دکترای بیوشیمی

کلاس کنکور دکترای بیوشیمی در موسسه فراز با اساتید زیر هست : درس زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *